Monday 21 August 2017

Macam mana ni? Bayi tak nak susu ibu

Cabaran 1 : Bayi tak nak menyusu dengan ibu. Lagi suka guna botol, puting tiruan.
Cabaran 2 : Susu tak ada, bayi menangis tak cukup susu.

Pernah tak alami cabaran-cabaran ni?
Atau kenal kawan atau saudara yang mengalaminya..

Sebab saya selalu dengar dan hampir mengalaminya waktu anak ketiga dimasukkan ke dalam NICU

Lepas bayi lahir dan dimandikan, saya terus tak berpeluang pegang bayi saya apatah lagi menyusukan.

Macam yang kita sedia maklum, pengeluaran susu juga bergantung kepada bayi.
Kalau bayi tak menyusu, maka susu pun tak ada.

Bayi saya perlu berpuasa selama 1 hari selepas dilahirkan untuk memantau tahap kesihatannya.

Saya nak juga pam dan supply susu.
Tapi tak berjaya. Tak ada hasil yang boleh diberikan. Sedih. Memang sedih sangat.

Jadi penggunaan fm diperlukan.
Itu, NICU sediakan.
Walau macam mana pun jangan kita sekali-kali beri susu tersebut melalui botol & puting tiruan.
Gunakan sudu atau apa saja alat suap susu bayi yang ada.
Tapi bukan botol dan puting tiruan ye.

Dan kita juga perlu beri bayi menyusu secara langsung/direct.
Walaupun tak ada susu yang keluar. Beri bayi minum juga.
Macam kita tau kan..pengeluaran susu bergantung kepada permintaan bayi.
Tiada permintaan, maka tiada susu.

Bila bayi dah mula nak nangis sebab tak dapat pun minum susu.
So baru beri fm menggunakan sudu.

InsyaAllah, lama kelamaan, kita akan mula menghasilkan susu

-Ayu Anida-

No comments: