Saturday 19 August 2017

PENYUSUAN SUSU IBU : JANGAN PUTUS ASA

Assalammualaikum.
Pada hari Jumaat yang lepas, saya ada memberi sedikit perkongsian di klinik, sempena Minggu Penyusuan Sedunia (World Breastfeeding Week).

Perkongsian saya sangat ringkas pada waktu itu kerana masa yang sangat singkat dan tiada persediaan.
Memang tak disangka. Adhoc sungguh Hehe 😅

Yang penting, saya harap apa yang saya sampaikan dapat difahami dan diterima oleh para ibu dan bakal ibu pada waktu itu.

Alhamdulillah kepada ibu-ibu yang berjaya menyusukan bayi secara ekslusif.
Tidak kurang juga, ada ibu-ibu yang mengalami cabaran bukan sahaja kepada ibu dengan anak sulung.
Tetapi, kalau sudah dikatakan cabaran, ada juga anak lima pun masih mengalami kekangan sebegini.

Rata-rata cabaran atau masalah utama yang kita dengar adalah disebabkan oleh faktor susu ibu tidak ada.
Atau kurang susu.

Ye, kita ada makanan​ tambahan (supplement) dan makanan semulajadi (contoh; sayuran) yang dapat membantu menambahkan pengeluaran susu.

Walaubagaimanapun, bagi saya, perkara paling penting ialah
JANGAN PUTUS ASA!!
NEVER GIVE UP!!

Semangat kita yang sebenarnya menentukan tindakan yang akan diambil.
Selain itu, sistem badan kita pun akan faham dengan kesungguhan kita.
Dan ingat, stress adalah musuh utama kita.
Bukan sahaja akan menyebabkan pelbagai penyakit.
Susu pun segan nak keluar sebab ibu tertekan.

Ingat ya ibu-ibu..
JANGAN PUTUS ASA
NEVER GIVE UP
InsyaAllah ada rezeki untuk anak-anak kita nanti.

Dan InsyaAllah saya akan kongsikan lebih banyak lagi pengalaman saya dalam dunia penyusuan.
Untuk ibu-ibu bekerja, suri rumah dan ibu yang bekerja di rumah
Sebab ketiga-ketiga versi ni saya pernah alami.

Apa yang bakal saya kongsikan, mungkin bukan SOP yang dikatakan TERBAIK untuk semua orang.
Tetapi lebih kepada pengalaman saya yang mungkin diolah mengikut kesesuaian keadaan saya.

Untuk ibu-ibu juga, SOP atau teknik ini hanya panduan atau guide sahaja tau.
Selebihnya, bergantung kepada kesesuaian kita sendiri.

Sekian buat masa ini.
InsyaAllah kita jumpa lagi di perkongsian seterusnya
Assalammualaikum
Terima kasih :)

-Ayu Anida-

No comments: